22 czerwca 2018

Robienie wszelkiego rodzaju rankingów samochodów to zawsze karkołomne zadanie. Ile osób, tyle różnych gustów. Przedstawiamy wam zatem nasz subiektywny ranking najbardziej kultowych samochodów sportowych. Takich, które najbardziej zapadły w naszej pamięci, a czasem zapisały się wielkimi literami w historii motoryzacji.

Oto one:

Audi Quattro

źródło: Ultegra / Wikipedia / CC BY-SA 3.0

Ten model zadebiutował Audi 3 marca w 1980 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Jego projektanci od początku mieli założenie, by było to auto sportowe, przeznaczone do wygrywania rajdów.
I tak się stało. W styczniu 1981, czyli krótko po rozpoczęciu seryjnej produkcji, pierwsza rajdowa wersja Audi Quattro wystartowała w austriackim Janner Rally. Efekt? Wygrana w debiucie. Auto świetnie sprawdzało się na rajdowych trasach, wygrywając na przestrzeni lat m.in. w Rajd Monte Carlo, Rajd Szwecji czy Rajd Portugalii.
Audi Quattro miało stały napęd na 4 koła z ręcznie blokowanymi centralnym i tylnym mechanizmem różnicowym (w latach 1980-1987 i w wersji sport) oraz stały napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem typu Torsen i ręcznie blokowanym tylnym mechanizmem różnicowym (w latach 1987-1991). Silniki pozwalały na osiągnięcie ok. 200 koni mechanicznych mocy, nawet do 360 koni w wersji sport.
Auto produkowano do 1991 roku. W sumie powstało ponad 11 tys. sztuk. Najrzadsze są modele z silnikiem 20V, których powstało poniżej 1000.

Porsche 911

źródło: Pat Durkin / Wikipedia / CC BY-SA 2.0

Auto produkowane do chwili obecnej, którego historia sięga 1964 roku. Wtedy to Porsche 911 zadebiutowało podczas Frankfurt Motor Show.
Pojazd charakteryzuje się silnikiem w układzie boxer, który umieszczony jest za tylną osią. Ma także niezależny układ tylnego zawieszenia.
W założeniu 911 miało być następcą modelu 356, tylko większym, bardziej komfortowym i z większą mocą pod maską. Początkowo projekt nazywał się „Porsche 901”, ale po konflikcie z marką Peugeot nazwę tę zmieniono na 911.
Porsche 911 z sukcesem brało i bierze udział w licznych rajdach, wygrywało na torach w Daytona, Nürburgringu czy podczas Targa Florio.
W przeprowadzonym w 1999 roku międzynarodowym sondażu na najlepszy samochód stulecia Porsche 911 zajęło 5. lokatę.

Ferrari F40

źródło: Axion23 / Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Ta marka stworzyła wiele kultowych sportowych aut, ale do ranking wybraliśmy Ferrari F40. Model ten zadebiutował na 40-lecie włoskiej marki, w roku 1987. Pod jego maską znalazł się ręcznie montowany silnik V8, którego moc zwiększały dwie turbosprężarki japońskiej firmy IHI. Napęd przekazywany był na oś tylną. Maksymalna prędkość wynosiła 320 km/h.

DeLorean DMC-12

źródło: BrokenSphere / Wikimedia Commons / CC BY 3.0

Ten samochód zna każdy fan “Powrotu do przyszłości”. To sportowe auto produkowane było w latach 1981–1983. W sumie wyprodukowano 8583 sztuk tego bardzo charakterystycznego pojazdu
Manualna 5-biegowa skrzynia pochodziła z Renault (do wyboru była także automatyczna skrzynia 3-biegowa), a umieszczony z tyłu silnik był wspólnej konstrukcji Peugeota, Renault i Volvo. Pozwalał na osiągnięcie 130 koni mechanicznych mocy. Napęd przekazywany był na tylną oś.

Toyota MR2

To dość kanciaste, ale na pewno rzucające się w oczy dwumiejscowe coupé, było produkowane od czerwca 1984 roku do 1989 roku. Konstruktorom zależało na idealnym rozmieszczeniu masy. Dlatego też samochód debiutował z silnikiem umieszczonym poprzecznie przed tylna osią napędzającą koła tylne.
Auto ma w naszym kraju wielu zwolenników i często można je spotkać na różnego rodzaju zlotach fanów Toyoty.

McLaren F1

źródło: FlickreviewR / flickr.com / CC BY-SA 2.0

Supersamochód skonstruowany i produkowany przez brytyjską firmę McLaren Cars, do którego napędzania służy silnik V12 BMW S70/2 60° o pojemności 6,1 litra. Pozwalało to osiągnąć maksymalną prędkość 388,5 km/h. Do 2005 roku to właśnie to auto nosiło miano najszybszego samochodu produkcyjnego.
Samochód produkowano w latach 1994-1998. Powstało w sumie 107 sztuk, z czego aż 64 były w wersji ulicznej, a jedynie 5 w wersji LM (Le-Mans) i 3 w wersji GT (Gran Turismo).

Bugatti 16.4 Veyron

źródło: M 93 / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 DE

Samochód produkowany od 2005 do 2015 roku przez niemiecki koncern Volkswagen AG pod marką Bugatti. Jest jednym z najszybszych, a jednocześnie najdroższych supersamochodów na świecie.
Wersja Super Sport jest jednym z najszybszych dopuszczonych do ruchu ulicznego samochodów osobowych na świecie. Jego zmierzona prędkość maksymalna wynosi 431,072 km/h. Wynik ten został jednak unieważniony z powodu zdjęcia ogranicznika prędkości na czas testu.

Lamborghini Diablo

źródło: Janderk1968 / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.5

Auto produkowane przez włoską firmę Automobili Lamborghini S.p.A. w latach 1991-2000, ale oficjalnie zaprezentowane zostało już rok wcześniej.
W sumie sprzedano „tylko” 2903 egzemplarze, jednak warto o nim wspomnieć, bo w 1990 zostało mianowane najszybszym samochodem świata. Diablo osiągnął wówczas prędkość 329 km/h, detronizując Ferrari F40.
A wy jakie auta dorzucilibyście do tego rankingu?

 

Autorem wpisu jest Darek Koza – redaktor bloga motoryzacyjnego Automator.pl.